Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.
Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.
Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk .
God weekend!
Jeg er startet som spejderleder i den lokale gruppe, og det er helt vildt fantastisk og inspirerende. Der er noget utroligt smukt ved at være omkring børns nørklede, kreative hjerner. De ser verden på en måde, der er så ufiltreret og ærlig, at det næsten får en til at glemme, at man engang troede, man skulle have styr på alt.
For det er altid svært for mig bare at lande i noget nyt, uden at overtage og gøre det til mit med det samme. Jeg har den der indre refleks, der siger: "Okay, nu skal jeg/vi strukturere, planlægge, optimere og gøre det til det bedste spejderhold, der nogensinde har eksisteret!" Jeg skal lige have en finger i jorden og huske det handler om at være til stede. At lade børnene lede legene, finde på vanvittige idéer, og at jeg bare er der som en slags tryg voksen der bare sætter rammerne.
Så jeg forsøger. Virkelig. Jeg prøver at trække vejret, holde igen på mine "godt-men"-kommentarer, og bare lege med. For det er jo det, det handler om: At lege. At være nysgerrig. At lade børnene mærke, at deres idéer er værd at udforske også selvom de involverer at bygge hule af pinde, der med garanti vælter om to minutter... Haha
Det er altid virkelig interessant at se, hvordan leg integreres i en gruppe uden pædagoger 😂 (det er helt sikkert et plus nogle gange) For leg er jo ikke bare "noget, man gør, når der ikke er noget andet at lave". Det er der, hvor børnene lærer at samarbejde, løse konflikter, og måske vigtigst af alt at det er okay at fejle. At det er okay, hvis hulen ikke står lige og vælter, eller hvis knuden ikke bliver perfekt. For det er i de der øjeblikke, de virkelig vokser.
Jeg elsker at observere, hvordan børnene bruger leg til at forstå verden. De opfinder regler, de forhandler, de griner, de bliver sure og så finder de ud af det alligevel. Og så står jeg der, spejderlederen, der egentlig bare er en stor nørd, der er helt vild med at se, hvordan de gør.
For det er jo det, der er det smukkeste: At genopdage verden gennem deres øjne. Og at indse, at nogle gange er den bedste ledelse den, der bare lader dem være
save