To hunde formodes dræbt af ulv

a year ago by Tralle to c/nyheder

To hunde er ved to forskellige lejligheder fundet døde. De vurderes begge dræbt af ulv. Det er første gang, at der er konstateret drab på hunde i Danmark, siden ulven genindvandrede i 2012.
load all comments
Urt 14 points a year ago

Jeg bor på landet. Ræven tager mine høns, vis ikke grævling gør, eller måren. Rådyr æder mine nyplantede træer, vis ikke musen tager barken i bunden. Muldvarpen eller mosegrise rasere min køkkenhave i tæt samarbejde med dræbersneglenes slimede hær... rovfuglene dykket ned og tager nyudklækkede kyllinger og kattekillinger osv... osv... det er irriterende, men de har lige så meget ret til verden som mig - samme med ulven, kommer de vandrene så er det hvad det er.

Det skal siges at jeg ikke er afhængig af mit landbrug, det er et forsøg på selvforsyning og livskvalitet. Det har kun indvirken på min økonomi i det omfang jeg sparer eller investerer i det. Men det er min grundholdning at vi ikke har førsteret på naturen over andre dyr. Ræven lever hønsebonden med fordi den altid har været her. Ulve er en debat fordi det er lykkes os at fordrive den en gang. Jeg synes det er det rigtige at lade den blive, og jeg synes det rigtige er værd at gøre selvom det kan være svært, og betyder en omtænkning på visse områder.

path: 0 17336656, hotness: undefined, score: 14, children: 9
Tralle 5 points a year ago

Ræven tolererer hønsebonden blandt andet fordi han må fange/skyde den 9 mdr om året. Det samme med måren. Der er også flere forhold der gør at fx høns er langt nemmere at beskytte mod ræv og mår end det er at beskytte får mod ulv.

Jeg er ked af at gøre forskel på dyrene, men det er bare noget andet, om du vil det eller ej, når det handler om store dyr som får og kvæg i forhold til høns. De domme der foreligger på dyremishandlingsområdet bekræfter mig i det.

path: 0 17336656 17336892, hotness: undefined, score: 5, children: 8
Urt 5 points a year ago

Min hoved argumentation er at vi ikke har førsteret på naturen, uanset hvor ubelejligt et dyr er... ikke så meget om høns eller får har størst værdi eller er sværere at beskytte.

Der er ganske få ulve i sammenligning med ræv.. de er nok i virkeligheden ikke særlig sammenlignelige af mange årsager, så beklager det dårlige eksempel. Vil dog tilføje at skulle ulven blive et ordinært/udbredt dyr i dk synes jeg da også bestanden skal reguleres, men det jo ikke tilfældet.

Jeg har også kvæg, min holdning forbliver den samme, vis det var dem der var i risiko... men igen er det heller ikke min levevej. Hvert dyr er dog en investering.

At snakke hvordan vi prioterer dyr i forhold til hvornår noget er mishandling er for mig en helt anden snak.

path: 0 17336656 17336892 17337747, hotness: undefined, score: 5, children: 7
nyheder

@feddit.dk

login for more options
1031
3254
224

For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.

Regler

1. Brug artiklens titel

Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.

2. Brug ikke tekstfeltet ("body")

Link udelukkende til artiklen. Tekstfeltet (“body” på engelsk) må kun bruges til at skrive et kort neutralt uddrag af artiklen eller et neutralt referat hvis artiklen er bag en betalingsmur. Hvis du vil tilføje spørgsmål, kommentarer eller udtrykke holdninger, så skriv en kommentar i stedet. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet.

3. Kun nye artikler

Artikler må højst være en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.

4. Debat-indlæg og andet skal markeres

Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.


Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.

go to feed...