Regeringen vil med akutplan skubbe datacentre bag i køen på elnettet

7 days ago by SorteKanin to c/Politik

Fredag indkalder Samira Nawa Folketingets partier til drøftelser om en prioriteringsmodel af elnettet.
load all comments
farsinuce 5 points 6 days ago

Rettet.

Essensen af artiklen:

Akutplanen skal gøre det muligt for Energinet og elselskaber at vælge, hvem der kobles på elnettet. Systemet har hidtil fungeret som et "først til mølle-princip", forklarer Samira Nawa.

- Vi vil vægte samfundshensyn øverst, og så må udenlandske datacentre stille sig bagerst. Vi vil prioritere områder som forsvar og sundhed, men også helt almindelige husstande og familier, der køber en elbil og skal have en ladestander, siger hun

Som jeg forstår det, gælder reglen først og fremmest udenlandske datacentre og ikke nationale. Det lyder umiddelbart godt for vores egen/nordiske IT infrastruktur.

path: 0 24307705, hotness: undefined, score: 5, children: 4
timroerstroem 3 points 6 days ago

I Politikens artikel siger hun, direkte adspurgt, at det ikke handler om at forskelsbehandle datacentre alt efter bagmændenes nationalitet, men en generel nedprioritering af lagerhaller til andre folks computere (min parafrasering).

Edit: Gavelink.

path: 0 24307705 24313650, hotness: undefined, score: 3, children: 2
farsinuce 2 points 6 days ago

Tak 🎁

path: 0 24307705 24313650 24314539, hotness: undefined, score: 2, children: 0
Politik

@feddit.dk

login for more options
61
160
87

Til debat og nyheder der omhandler politik.

Politiske debatter har tendens til at blive ophedede. Vær derfor ekstra opmærksom på Feddit.dks regel 1. Husk også følgende princip:

Jo mere uenige du er med nogen, desto pænere skal du tale til dem.

Regler

1. Brug den originale titel hvis du linker til en artikel

Hvis du linker til en artikel i dit indlæg, så brug den originale titel af artiklen. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende og at debatten foregår ud fra artiklen.

2. Debat-indlæg og andet skal markeres

Hvis du linker til debat-indlæg eller læserbreve skal det markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.

go to feed...