Ny told fra 1. juli: Sådan bliver dine pakker fra Temu og Shein dyrere

5 days ago by SorteKanin to c/nyheder

Fra 1. juli 2026 ændrer reglerne sig for danskere, der handler på webshops uden for EU. Hidtil har varer under 150 euro, omkring 1.150 kroner, været fritaget for told. Den grænse forsvinder nu helt. Det betyder, at alle pakker fra lande uden for EU bliver pålagt told, uanset hvor lille beløbet er.
load all comments
farsinuce 6 points 5 days ago

Et umiddelbart godt tiltag mod ukritisk overforbrug af kinaskrammel.

path: 0 24329435, hotness: undefined, score: 6, children: 2
MBech 5 points 5 days ago

Ehh, det er det samme skrammel du kan købe i harald nyborg, bilka, computersalg mm. Forskellen er at skramlet fra kina koster 1/10 (indtil videre da) fordi alle mellemmændene er pillet ud af forsyningskæden.

path: 0 24329435 24335039, hotness: undefined, score: 5, children: 1
farsinuce 3 points 4 days ago

Ikke sandt. Harald Nyborg, som er importør/distributør, er én virksomhed, der skal stå til ansvar for de varer, de sælger - varer, der skal være godkendte ift. gældende mærkning og regler.

Temu, derimod, har lettere ved at omgå reglerne, ved at de blot agerer formidler - juridisk set i samme kategori en SoMe platform. Derfor kan de ikke på samme måde stilles til ansvar, og de har ingen pligt til at tjekke varens sikkerhed før salg. Det er langt sværere for myndighederne, at stille "forhandlere" på Temu til ansvar.

Tænk dumpede 30 ud af 38 Temu-varer, og en stikprøve fra Sikkerhedsstyrelsen viste at ~9 ud af 10 varer var ulovlige eller farlige - PFAS, kvælningsfarligt legetøj, opladere der kan give stød, mv.

En del af prisforskellen er altså ikke en "effektivisering", men at Temu springer over de krav, europæiske butikker som Harald Nyborg betaler for at overholde (plus fritagelsen for told, som så forsvinder nu).

path: 0 24329435 24335039 24339749, hotness: undefined, score: 3, children: 0
nyheder

@feddit.dk

login for more options
1031
3253
224

For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.

Regler

1. Brug artiklens titel

Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.

2. Brug ikke tekstfeltet ("body")

Link udelukkende til artiklen. Tekstfeltet (“body” på engelsk) må kun bruges til at skrive et kort neutralt uddrag af artiklen eller et neutralt referat hvis artiklen er bag en betalingsmur. Hvis du vil tilføje spørgsmål, kommentarer eller udtrykke holdninger, så skriv en kommentar i stedet. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet.

3. Kun nye artikler

Artikler må højst være en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.

4. Debat-indlæg og andet skal markeres

Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.


Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.

go to feed...