Finns även på Mastodon: https://mastodon.nu/@omi
Nej det är han väl inte, men enligt hans profil på Spotify så spelade han tidigare i ett hardcoreband. Om han har sina rötter i punken så är det väl inte så konstigt om det skiner igenom och resulterar i att många som gillar punk gillar honom :)
Helt rätt! De svenska exemplen på liknande grejer jag kan komma på på rak arm är Överklassafari och Folkets bad, som båda var fantastiska initiativ, men det finns ju hur mycket som helst man kan göra egentligen.
Jag tycker det här blogginlägget är ganska okunnigt. Journalister kan vara makthavare. De kan också vara ganska utsatta människor som tillhör prekariatet och som inte får bestämma själva vad de ska skriva/rapportera om. Tycker det är en ganska verklighetsfrånvänd bild som målas upp av att journalister kan skriva lite vad de själva känner för, uttrycka sina åsikter och ”driva opinion”. Texten antyder att journalister skulle drivas av någon sorts ”agenda”, vilket är både fördomsfullt och konspiratoriskt. Meanwhile så jobbar många journalister inte ens med politik eller riksnyheter.
Det är också ett märkligt grepp att sammanblanda institutioner (medier) med de människor som jobbar där (journalister) och låta de sistnämnda stå till svars för beslut som mycket väl kan ha fattats långt ovanför deras huvuden. För att inte tala om alla de andra faktorer, utöver beslut fattade av ledningen, som påverkar mediernas och därmed journalistikens villkor. T.ex presstöd, internets uppbyggnad, konkurrensen om människors tid och uppmärksamhet osv osv.
Med det sagt så finns det ju många viktiga och intressanta diskussioner att ha om journalistikens villkor, där man med fördel kan ta avstamp i när det har gått riktigt snett.
Lyssnar verkligen allra mest på Spotify. Det står väl på listan över allt som behöver bytas ut, men den listan är väldigt lång… men jag går på spelningar och konserter då och då, både små, lokala och lite större med band som kommer från andra städer eller länder. Handlar även merch ibland när jag går på spelningar. Blir oftast så, i det fysiska mötet, snarare än att jag beställer nånting.
Min sambo köper mycket musik på Bandcamp. Ser Bandcamp som det främsta alternativet till Spotify, men det finns säkert bättre tjänster därute när det gäller att stötta musikerna. Men som lyssnare så vill jag ju att det ska finnas ett bra utbud, och att det ska vara enkelt och bekvämt för mig att lyssna. Och på de punkterna är det ju svårt att slå Spotify.
Hittar ny musik på Spotify, genom tips från andra, genom att kolla vad vänner och bekanta spelar i och bokar för band, och genom att gå på spelningar med 4-5 band där jag kanske bara kände till 1 sedan innan.
Kanske genom att bara länka ut därifrån och inte delta i någon diskussion/svara på kommentarer osv? Så att man har huvudkommunikationen på någon öppen plattform, och sen är man bara snäll och postar en länk dit på Instagram, Facebook m.fl.
Vad bra! Har använt mig av den funktionen för att själv posta på flera instanser, men fick bara för mig att det kunde uppfattas som konstigt att korsposta nån annan random persons inlägg :)
Aha då förstår jag! Jag har skapat en gemenskap tidigare så jag kände mig så dum som inte fattade hur jag skulle göra nu. Men då har den möjligheten alltså stängts.
Jag hade en idé om att skapa en gemenskap för Stockholms län med lokala/regionala nyheter, evenemangstips m.m från länets 26 kommuner. Jag vet att Aggregatet är väldigt litet i dagsläget, men just lokalt och regionalt innehåll är något som jag saknar. Det är en sån grej som gör att folk hänger kvar på Facebook, ingen vill missa snacket i grannskapsgrupperna.
Nä samma länk behövs ju i allmänhet bara en gång per instans, så långt är jag med :) Men blev osäker på bästa sättet att dela nåt från en annan instans, som jag inte postat själv då alltså.
ÄLSKAR BOB VYLAN! Särskilt We Live Here https://bobvylan.bandcamp.com/...
Brukar också tänka ”elektrisk” när jag ser ordet ”eklektisk”, men vet inte hur jag annars ska beskriva dom 😅 det står hardcore på deras bandcamp, men jag tycker att de låter ganska annorlunda jämfört med många hardcoreband.
thanks for using Leebra!
go to feed...