Pelle Dragsted blæser til klassekamp: »Vores samfund er fucking skævt og uretfærdigt«
3 years ago by Underbroen to c/nyheder
Han har vel teknisk set ret. Socialdemokraterne har bekendt kulør, og de er hverken pro-arbejdere eller et rødt parti længere. I forlængelse, sådan som borgen typisk har peget på regeringsledere, så er der behov for nytænkning i rød lejr. Præcis hvad de kan gøre, det tør jeg ikke udtale mig om, men måske en samling omkring de radikale kunne være en løsning. Hvilket ville være ret sjovt, da de i givet fald ville være de mindst radikale på venstrefløjen.
Helt enig i at socialdemokrat har meldt kulør og ikke længere har de nederste i samfundet som mål for deres politik (har de nærmest haft det siden Anker?), de er ikke længere mod ulighed. Radikale er økonomisk højreorienterede, så de vil heller ikke kunne samle sig om at kæmpe i mod ulighed i samfundet. Jeg tvivler på, at de kan være et svar på noget i rød blok.
Tja, selvom de radikale typisk går meget op i økonomi, så er de som regel enormt venstreorienterede på de vigtige områder. Forskellen ligger nok mere i, at de snakker om hvad der er råd til, eller mere præcist, hvordan vi skal få råd til det. Lige nu er de nok de eneste voksne på rød stue. Det sagt, så ved jeg ikke om de tør gå langt nok, af frygt for at økonomien ramler. Men på en politisk scene, der kan de måske nemmere få andre lande med på idéen end hvis vi sender den yderste venstrefløj på diplomatiske missioner.
Det gør dem ikke venstreorienterede at de går ind for klima; traditionelt set er Venstre/Højre økonomisk. I stedet kan man diskutere hvor de ligger på en Minervamodel; der vil de ikke umiddelbart adskille sig stort fra Moderaterne.
Åh jeg bliver træt af voksen/børn retorikken, jeg ved ikke hvad du vil med den udover at nedgøre andres argumenter uden at sætte dig ind i dem? Hvad er der barnligt i Enhedslistens tilgang til en reformation af det økonomiske system? Hvor er det røde i de Radikales? Hvor er det voksne?
Apropos ulighed, så havde jeg en lidt spøjs oplevelse i bussen for et par måneder siden. Jeg var selv på vej hjem fra jobcentret, efter at have ansøgt om uddannelseshjælp (kontanthjælp for unge), og nær mig sad en mand og talte om at han havde været til ansættelsessamtale og aftalt løn. Han havde bedt om 85.000 kr., og det mente arbejdsgiveren var alt for lavt, så til sidst endte de vidst på 120.
Det er ikke fordi jeg ikke kan unde nogen at tjene 120.000 kr. om måneden, eller 500.000 kr. for den sags skyld, men hold da op hvor må vi leve i forskellige verdener, og dét er uretfærdigt. Ikke de dyre biler eller alle udlandsrejserne, men det at kunne spare op til pension, og det at have bedre adgang til for eksempel sundhedsvæsenet og uddannelsessystemet, eller om ikke andet at kunne betale selv, når de offentlige tilbud er utilstrækkelige.
Som en på den anden side (jeg tjente i gennemsnit 137k om måneden sidste år) så har jeg det også lidt mærkeligt med det hele. Det virker som om at hvis du tilfældigvis er interesseret i noget lukrativt så er du fucking set, og hvis du ikke er får du et hårdt liv. Jeg bliver betalt rigtig meget for at skrive software, men det er nok noget jeg havde gjort gratis, for jeg synes bare det er så interessant og fedt at bygge et stykke software og så se folk bruge det. Og når jeg synes det er så interessant så er det selvfølgelig noget jeg bruger meget tid på i fritiden, hvilket gør at jeg bliver rigtig god til det over tid. Men det er jo ikke fordi jeg har valgt mine interesser, det er bare noget jeg er faldet ind i på en eller anden måde. Det hele er vildt uretfærdigt og tilfældigt.
@feddit.dk
For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.
Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.
Link udelukkende til artiklen. Tekstfeltet (“body” på engelsk) må kun bruges til at skrive et kort neutralt uddrag af artiklen eller et neutralt referat hvis artiklen er bag en betalingsmur. Hvis du vil tilføje spørgsmål, kommentarer eller udtrykke holdninger, så skriv en kommentar i stedet. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet.
Artikler må højst være en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.
Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.
Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.
go to feed...
@feddit.dk
For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.
Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.
Link udelukkende til artiklen. Tekstfeltet (“body” på engelsk) må kun bruges til at skrive et kort neutralt uddrag af artiklen eller et neutralt referat hvis artiklen er bag en betalingsmur. Hvis du vil tilføje spørgsmål, kommentarer eller udtrykke holdninger, så skriv en kommentar i stedet. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet.
Artikler må højst være en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.
Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.
Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.
go to feed...
»Det her kan selvfølgelig lyde lidt dramatisk, men når socialdemokraterne går i regering med højrefløjen, og Mette Frederiksen siger, at det er deres værdifællesskab nu, så er det jo en grundlæggende omkalfatring af det politiske landskab i Danmark. De har jo ligesom meldt sig på modstanderholdet, og det bekymrer mig ad helvede til«, siger Pelle Dragsted.
Bekymringen går dels på den førte politik med afskaffelse af store bededag, skattelettelser, nølende klimaindsats og »en eksistentiel trussel mod velfærden«. Og så går den på, at Socialdemokratiets »svigt« ved at indgå i »et teknokratisk samarbejde« kan føre til røde vælgeres desillusion og frafald eller sivning til det yderste højre, som man har set i udlandet.
Han har opstillet fire pejlemærker, som han mener, at Enhedslisten og venstrefløjen bør fokusere på. Det gælder klassekamp, grøn omstilling, tilbageerobring af frihedskampen og tæt samling i den røde blok.
save