[2026-03-27] Fri snak fredag

3 months ago by AutoMod to c/fedditdk

Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk .

God weekend!

Svenni 17 points 3 months ago

Jeg fik fandme fundet en brugt pixel 8a og har installeret grapheneos på den! Det er altså sjovt at prøve. Meget god oplevelse med den.

path: 0 22892981, hotness: undefined, score: 17, children: 14
CarstenBoll 5 points 3 months ago

Fedt! Jeg skal også prøve noget andet næste gang, når den her dør.

path: 0 22892981 22893405, hotness: undefined, score: 5, children: 0
Sommerhaven 5 points 3 months ago

velkommen i klubben, bruget selv P8. Kører du med eller uden Google i arbejdsprofil?

path: 0 22892981 22893971, hotness: undefined, score: 5, children: 4
farsinuce 2 points 3 months ago

Hvad vil det sige?

path: 0 22892981 22893971 22906247, hotness: undefined, score: 2, children: 3
Sommerhaven 3 points 3 months ago

I stedet for at installere Google Play og apps der kan lide at snage, direkte på telefonen, hvor de kan samle data om dig, så sætter du dem ind i dit arbejdsrum (som hedder Shelter). På den måde kan du bruge de apps, du har brug for der kræver google play service, uden at de kan snuse rundt i dine private ting. Shelter fungerer som en slags 'sikkerhedsboks' inde i telefonen 😅. Når du åbner Google-apps der, ved du, at de kun kan se og gøre ting i det rum.

path: 0 22892981 22893971 22906247 22914485, hotness: undefined, score: 3, children: 2
farsinuce 1 point 3 months ago

Ah. Mange tak for forklaringen og for at blive dét klogere. Kører selv med Graphene OS, men synes ikke, jeg er stødt på indstillinger vedr. Shelter/arbejdsprofil...

path: 0 22892981 22893971 22906247 22914485 22948299, hotness: undefined, score: 1, children: 1
gjoel 4 points 3 months ago

Jeg har en Pixel 7 pro og vil gerne have Graphene på den, men er nervøs for om MitID og mobilbank vil virke. Det skulle de umiddelbart med microg - måske...

Alternativt overvejer jeg en Jolla telefon. Ikke fordi den er garanteret at virke, men så har jeg stadigvæk min Googlede telefon til danske apps.

path: 0 22892981 22893821, hotness: undefined, score: 4, children: 6
VonReposti 6 points 3 months ago

MitId vil ikke, men du kan få en gratis kodeviser fra mitid.dk

Mobilbank kommer an på hvilken bank du benytter. Jeg har ingen problemer med Jyske og så vidt jeg kan se bruger de slet ikke Play Integrity. Hvis du skulle være nærvøs så kan jeg varmt anbefale at anskaffe en telefon nr. 2 så du kan gradvist flytte tingene over og se om du kan undvære det der ikke kan flyttes. Der er dog lys forude, selv for MitId da EU overvejer at indføre UnifiedAttestation som er uafhængigt af Google Play.

GrapheneOS bruger forresten ikke MicroG men Sandboxed Google Play.

path: 0 22892981 22893821 22893908, hotness: undefined, score: 6, children: 5
ExcessShiv 2 points 3 months ago

EU overvejer at indføre UnifiedAttestation som er uafhængigt af Google Play

Det bliver næppe til noget på graphene, det er vidst et shitshow sådan som EU vil have det lavet. Det er jo helt absurd at producenten af din telefon skal bestemme hvad du kan installere på den.

path: 0 22892981 22893821 22893908 22896674, hotness: undefined, score: 2, children: 4
CarstenBoll 2 points 3 months ago

Det er også sådan lidt.... vi har ikke device verification på laptops & stationære, hvorfor i alverden skal vi have det på en mobiltelefon som jo basically bare er en lille computer?

path: 0 22892981 22893821 22893908 22896674 22896725, hotness: undefined, score: 2, children: 3
WhisperingEye 1 point 3 months ago
path: 0 22892981 22899978, hotness: undefined, score: 1, children: 0
Sommerhaven 9 points 3 months ago

Nu står der to ugers ferie for døren, og det er som om, at opgavelisten derhjemme er vokset sig lige så lang som en forårsdag. Der er noget ved at have tid til at få fingrene ned i jorden og få styr på de små og store projekter, der har ventet på at blive taget hånd om.

Hønsene skal slagtes, og hønsegården skal flyttes og udvides i baghaven. Den nuværende placering viste sig ikke at være optimal henover vinteren, så nu er der mulighed for at gøre det bedre. Det bliver en god anledning til at få sat noget i system, så både høns og have kan trives. Jeg overvejer at bygge nyt hønsehus. Hm.

På plantelisten står der syrener, clematis og sommerløg, der skal i jorden. Måske bliver der også tid til at forspire nogle tomater og agurker, så vi kan glæde os til friske grøntsager senere på året. Der er noget utroligt tilfredsstillende ved at se de små planter vokse og vide, at de er en del af vores egen lille bæredygtige cirkel.

Den mindste har haft vanvittig gavn af sin astmamedicin. Det er som om, natten er blevet længere og roligere for os alle. Han sover nu mellem 10 og 12 timer, og for første gang i mange år har jeg selv sovet igennem. Det er en gave, især nu hvor den lille snart kommer, og vi skal være klar til mindre søvn igen.

Så nu er det bare med at få pakket ferien ind med alt det, der skal gøres, og så nyde de små øjeblikke.

path: 0 22894077, hotness: undefined, score: 9, children: 1
Dreamer95 3 points 3 months ago

God ferie! Jeg håber at du når alt det du gerne vil i den!

Og fedt at I lige kan nå at få noget ordentligt søvn inden den lille kommer.

path: 0 22894077 22900005, hotness: undefined, score: 3, children: 0
JonBrohauge 8 points 3 months ago

Der er den årlige påskefrokost, skærtorsdag, hos min mor, et par familiebesøg og ellers kalder haven. Det bliver godt at kunne koble helt fra arbejdsrelaterede problemer.

path: 0 22898822, hotness: undefined, score: 8, children: 0
CarstenBoll 7 points 3 months ago

Ok, men hvad skal I i påsken?

VI skal en tur til Samsø hvor vi skal lave påskereder ude i haven (og så kommer der en påskehare med chokoladeæg om natten), og ud i bakkerne og trille med malede påskeæg.

path: 0 22898091, hotness: undefined, score: 7, children: 0
pomfritten 7 points 3 months ago path: 0 22893731, hotness: undefined, score: 7, children: 0
WhisperingEye 6 points 3 months ago

Hvor meget finder I jer i, i jeres arbejde?Overarbejde uden at nogen har givet besked om det? Mærkelige kolleger der tror de er verdens bedste ansatte? Chefer der er ligeglad med hvordan man bliver opfattet udefra, f. eks. kørsel med firmabil? Ja, det er noget jeg har oplevet i mit nuværende arbejde, hvis nogen skulle være i tvivl 😅

path: 0 22901807, hotness: undefined, score: 6, children: 2
Klorofyl 2 points 3 months ago

Overarbejde uden at nogen har givet besked om det?

Kan jeg sagtens tage ( frivilligt, af mig selv ), men det mest for uofficielt at kunne flekse. I teorien kunne min arbejdsgiver godt pålægge mig overarbejde. Men det er endnu ikke sket på seks år.

Mærkelige kolleger der tror de er verdens bedste ansatte?

Ved ikke helt hvad det dækker over ;)

Chefer der er ligeglad med hvordan man bliver opfattet udefra, f. eks. kørsel med firmabil?

Hvad mener du her?

path: 0 22901807 22903768, hotness: undefined, score: 2, children: 0
SorteKanin 2 points 3 months ago

Ikke i meget, men det kommer jo også an på hvor meget jobsikkerhed man har. Hvor vigtig er du for din arbejdsgiver? Kunne du finde et andet job hvis det var? Hvis ja, så ville du nok ikke finde dig i meget.

path: 0 22901807 22906925, hotness: undefined, score: 2, children: 0
regirkrusatsat 2 points 3 months ago

Hvordan virker mitid kodeviser? Tænker den bruger wifi for at hente koden?

path: 0 22932931, hotness: undefined, score: 2, children: 3
SorteKanin 1 point 3 months ago

Nej, den bruger ikke WiFi ligesom din telefon med authenticator app ikke bruger WiFi. Den bruger et internt ur og sætter koden efter det.

path: 0 22932931 22943315, hotness: undefined, score: 1, children: 2
regirkrusatsat 2 points 3 months ago

Hvor kan man læse om den teknologi henne? Det virker ret smart, men forstår stadig ikke helt hvordan den kan vise en kode uden at kontakte databasen :)

path: 0 22932931 22943315 22944468, hotness: undefined, score: 2, children: 1
SorteKanin 1 point 3 months ago path: 0 22932931 22943315 22944468 22944513, hotness: undefined, score: 1, children: 0
fedditdk
fedditdk

@feddit.dk

login for more options
1423
883
128

Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.

Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.

go to feed...